vrijdag, november 1

Pepernoten bakken







































Afgelopen weekend heb ik samen met m´n vriendje pepernoten gebakken. We hebben gekozen voor een mix voor speculaas van Koopmans in plaats van de pepernoten mix omdat ik deze wel eens eerder heb gebruikt en het resultaat erg lekker was. Met zo een pakket is het natuurlijk enorm simpel om pepernoten te maken.



Ingrediënten:
- Koopmans speculaas mix
- 150 gr boter
- 1 el (eetlepel) water

Op de verpakking staat dat je nog meer ingrediënten nodig hebt, maar als je pepernoten wilt maken is dit niet nodig. Het recept wat op de verpakking staat is namelijk een recept voor speculaas met amandelspijs.

Bereidingswijze:
Je begint met de boter in een kom te doen. Ik doe dit meestal met een vork, maar het kan ook met een mixer. Prak met de vork de boter fijn, zodat het niet meer één grote klomp is. Voeg dan de bakmix toe en 1 el water. Je kunt dit wederom met een mixer met deeghaken mixen, maar ik raad het niet aan. Ik heb dit geprobeerd, maar het deeg werd niet erg mooi en bleef poederig. Daarom is het aan te raden om dit mengsel met je handen te kneden. Je kunt er nu één grote bol van maken. Wij hebben er zelf twee gemaakt omdat we met z'n tweeën waren, maar het is maar wat je zelf wilt.



















































Dan komt het meest saaie klusje. Neem steeds een klein stukje van de bal en maak er kleine balletjes van, de pepernoten. Je kunt ook andere vormpjes ervan maken. Leg ze vervolgens op een bakplaat (die je hebt ingevet) en zorg ervoor dat ze niet te dicht op elkaar liggen. Zorg dat je meer ruimte er tussen doet dan ik heb gedaan op de foto. Bij mij smolten ze namelijk aan elkaar. Ik heb ze uiteindelijk wel allemaal in stukjes eraf kunnen halen maar het is handiger om gewoon ruimte open te laten. Het kan wel zijn dat het dan niet in één keer op de bakplaat past. Dan stop je de bakplaat in de over. Zorg ervoor dat je 'm net iets onder het midden plaatst. De over moet op 170 graden (bij een elektrische oven). Laat ze er dan een half uur tot veertig minuten erin. Ik heb me niet gehouden aan de tijd op de verpakking omdat ik dacht dat speculaas met amandelspijs misschien wat langer nodig had dan pepernoten. Daarom heb ik het wekkertje eerst op een half uur gezet, en daarna gecheckt hoe ze waren. Toen heb ik steeds 2 minuten gedaan tot dat ze goed waren. Om te checken of ze goed zijn kun je een satéprikker gebruiken. Als ze helemaal goed zijn, zijn de pepernoten niet zacht en je kunt er dan dus ook niet makkelijk inprikken.

Het resultaat was heerlijk. De pepernoten waren super goed gelukt en heel lekker. Ze zijn inmiddels al op, en het is zeker een aanrader. Het is super simpel en je hebt er weinig voor nodig. Het enige nadeel is dat het maken van de kleine balletjes geen super leuk karwei is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten