zondag, november 10

Stay Organized!


martafashion

Soms heb je 't wel eens. Je hebt heel erg veel te doen in een korte tijd. Je kan alles even niet meer overzien, en dan... Stress. Alles slingert in de rondte en je weet niet waar je moet beginnen. Het enige dat je zeker weet is dat je het binnenkort af moet hebben. Vandaag heb ik tips voor hoe je deze situaties kunt voorkomen, en hoe je je eruit kunt helpen.
Sugar ♨ CafĂ©

Schrijf alles op
Het is soms heel erg verleidelijk om simpelweg te denken "Dat onthoud ik wel". Uiteindelijk zit je thuis en krijg je een berichtje van een vriendin "Heb jij dat verslag al af?". Dan breekt de paniek toe. Je hebt dan nog maar heel kort de tijd om het te maken en daar gaat de kwaliteit niet op vooruit. Schrijf daarom altijd alles op, zo duidelijk mogelijk. Dit voorkomt al een hele hoop stress situaties.

Maak een lijstje met wat je allemaal nog moet doen
Soms als ik even het overzicht kwijt ben, vind ik het fijn om alles even op een lijstje te zitten. Dit kan in je hoofd maar ook op papier. Het is een soort to-do list, maar dan zonder dat je erbij zet wanneer het je het gaat doen/maken. Ik vind het altijd fijn om even een overzichtje te hebben van alles wat ik nog moet doen. Dat brengt rust en orde in m'n hoofd. Zo kan ik ook makkelijker bepalen waar ik het eerste aan begin, en in welke volgorde ik te werk ga. 

Tumblr

Begin optijd
Voor de uitstellers onder ons is dit een moeilijke. Toch is het een hele belangrijke. Zelf vind ik het altijd heel erg fijn om als ik iets van huiswerk op krijg het meteen als ik tijd heb te doen. Zo is het gelijk af en hoef je er niet meer naar om te kijken. Als je alles maar uitstelt stapelt het zich op en wordt het steeds meer. Begin dus optijd, zo heb je ook nog tijd voor leuke dingen.

Huiswerk dagje
Wat ik eigenlijk altijd doe is dat ik op 1 dag in de week al mijn huiswerk (wat ik al opgekregen heb) voor de komende week maak. Ik doe dit meestal op een zondag, maar je kunt het doen op elke dag die je uitkomt. Zo heb ik al een groot gedeelte van mijn huiswerk af en hoef ik niet op een avond ineens een hele berg huiswerk in een keer te maken. Zo heb je ook door de weeks nog tijd voor leuke dingen

lillesarahaugan -

Zorg voor een rustige en opgeruimde plek
Als de ruimte waar je in zit een nog ergere rommel is dan het is in je hoofd, komt er zeker geen einde aan de situatie. Zorg er daarom voor dat je voordat je ook maar iets gaat doen de ruimte opruimt. Opruimen is ook een deel van organizen. Over dat onderwerp komt later nog een keer een artikel. Als alles netjes is heb je meer ruimte en rust en kun je makkelijker te werk gaan.

Keep calm
Iets wat ik erg moeilijk vind is niet te gaan panieken en stressen in dit soort situaties. Als je in paniek raakt doe je al helemaal niets meer en ben je nog minder productief. Blijf daarom altijd rustig en plan of maak een to-do lijstje van hoe je de situatie gaat aanpakken.

Dat waren alweer een paar tips om organized te blijven in een stressvolle en drukke situatie. Als jullie nog meer goede tips hebben laat ze dan vooral achter in de comments! Liefs

4 opmerkingen: