zondag, december 1

What to do: Hoofdpijn


500 - Internal Server Error

Persoonlijk heb ik vaak last van hoofdpijn. Soms begint het al als ik opsta, en soms pas gedurende de dag. Hoe dan ook is het erg vervelend. Je kunt je moeilijk concentreren, je word er niet heel veel vrolijker door en wat je eigenlijk het liefste wil, is gewoon je bedje in. Vandaag heb ik een paar tips voor wat je kan doen als je hoofdpijn hebt.
fuck this shit.

1. Stay calm. Ga niet teveel dingen doen. Soms moet het, maar als het maar even kan doe het dan niet. Dit is een goede reden om wat uit te stellen. Het duurt bij mij altijd uren lang als ik iets moet leren of een verslag moet maken als ik hoofdpijn heb. Ik kan me dan toch niet concentreren. Wacht er liever mee tot een ander moment.

2. Neem een paracetamol/ibuprofen. Ookal hebben veel mensen (waaronder ik) vaak het gevoel dat pilletjes niet echt veel helpen is het toch slim om er eentje in te nemen. Het zorgt er op z'n minst voor dat het niet erger wordt en vaak verlicht het toch iets de pijn. Als je dan nog ergens heen moet of iets moet doen gaat het dan toch een stuk makkelijker.

Let it go... If it comes back, well its yours!!

3. Don't worry. Maak je absoluut geen zorgen om wat dan ook. Zelf ben ik een enorme stress kip en stress ik om alles. Toch moet je dat op dit moment niet doen. Ga lekker even liggen of als dat niet kan (als je bijvoorbeeld op school bent) hou het dan lekker rustig voor jezelf. Vermijd teveel inspanningen. Het is belangrijk maar op dit moment niet mogelijk. Ik krijg er alleen nog maar meer hoofdpijn van. Maak je dan ook geen zorgen dat je het niet afkrijgt of het niet begrijpt, dat komt later wel weer goed.

4. Doe het meteen. Als je toch echt iets moet doen en het niet meer kan uitstellen doe het dan meteen. Als je thuis bent maak dan meteen je huiswerk of ga dan meteen langs de winkel om dat ene product nog te halen. Als je ermee wacht tot later wordt het alleen maar lastiger om er werkelijk aan te beginnen. Doe het meteen en maak het snel. Het is helemaal niet erg om een keer iets wat minder goed gedaan te hebben. Je kunt niet altijd perfect zijn.

November.

5. Powernaps. Soms wordt de hoofdpijn veroorzaakt door vermoeidheid. Dat is heel vervelend en de enige manier om er vanaf te komen is door te rusten. Neem even een kort dutje, een powernap. Hierna zul je je een stuk beter voelen.

6. Lijd jezelf af. Soms is het niet mogelijk om de tips hierboven op te volgen. Wat je dan heb beste kan doen is ervoor zorgen dat je er niet teveel aan denkt. Denk niet heel de tijd "oh wat heb ik een hoofdpijn zeg" maar denk aan iets anders. Doe iets wat je leuk vind, denk over iets leuks na of praat gezellig met iemand. Als je ergens anders aan denkt heb je er in ieder geval niet nog meer last van.

candy for breakfast
7. Doe iets wat je leuk vind, waar je blij van wordt. Vind je het super om dat ene spelletje te doen? Doe het! Of word je helemaal blij als je iets besteld? Ga ervoor. Zorg ervoor dat je een reden hebt om blij te zijn en doe iets wat je leuk vind. Je kunt dan wel hoofdpijn hebben, maar je hoeft dan toch niet ook nog chagrijnig te zijn.

8. Reageer het niet op anderen af! Chagrijnigheid gaat vaak gepaard met hoofdpijn, bij mijn in ieder geval wel. Zorg er wel voor dat je dit niet op andere afreageert. Jij mag dan wel pijn hebben, maar daar hoeft een ander toch niet ook last van te hebben. Later krijg je waarschijnlijk toch spijt van hoe je je hebt gedragen tegenover die persoon. Hou er dus altijd rekening mee dat je je redelijk gedraagt. Als je van jezelf weet dat je hier niet toe in staat bent, zorg er dan voor dat je gewoon eventjes alleen bent (of met iemand die er tegen kan natuurlijk!). 

Dit waren alweer een aantal tips voor als je hoofdpijn hebt. Het is erg vervelend en ik weet helaas geen speciaal kuurtje om ervanaf te komen. Maar ik weet wel dat je vooral je rust moet nemen! 

3 opmerkingen:

  1. Goeie tips! Ik heb super vaak last van hoofdpijn die in een keer op komt zetten. Ik ga deze tips zeker onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fijne tips.! ik heb geregeld last van hoofdpijn, helaas.. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig, ik heb een abonnement op hoofdpijn en deze maand zelfs mijn eerste migraine aanval gehad op stage. Bah :(

    BeantwoordenVerwijderen